Ugruntowanie ciała

October 22, 2018

Czasami nasza głowa przypomina balon, który przyczepiony jest do reszty ciała cienkim sznureczkiem. Balon odlatuje sobie od czasu do czasu wysoko do nieba, a korpus ciała chodzi sobie to tu to tam, robiąc różne rzeczy.

Ten obraz pochodzi z krótkiej animacji programu ".b" - praktyka uważności dla uczniów, i ma na celu uświadomienie stanu "odlatywania" myślami, podczas, gdy ciało żyje swój żywot tu na ziemi, bez świadomego udziału głowy. Przypomina to trochę lunatykowanie albo "bujanie w chmurach".

Praktyka uważności pozwala nam ten ruch odlatującego balona zauważyć i przyciągnąć go z powrotem do reszty ciała. 

I znowu: nie chodzi o to, żeby głowa znajdowała się zawsze na szyi - przyjemnie jest również wtedy, gdy lata sobie w przestworzach i szuka "wiatru w polu". W najlepszej sytuacji jesteśmy jednak wtedy, kiedy potrafimy ją świadomie osadzić na ramionach, jeśli tylko tego zechcemy.

 

Żeby było to możliwe, potrzebujemy zauważyć nasze ciało. Wraz z nabieraniem nowego nawyku staje się ono co raz częściej obecne w polu naszej świadomości.  Słowem: zaczyna do mnie wyraźniej docierać strumień doznań fizycznych - nie tylko już piekącego bólu skręconej kostki, albo zerwanego ścięgna, ale także subtelność wrażeń cielesnych. Potrafię się przełączać między myśleniem a doznawaniem zmysłowym. Raz myślenie, a raz doznawanie i sygnały fizyczne znajdują się to w pierwszym planie świadomości, to w tle.

 

Ugruntowanie to pierwszy ważny krok w praktyce uważności. Uczucie osadzenia ciała, ciężkości, przyciągania do ziemi, połączenia z ziemią, przynosi nam doświadczenie większej równowagi i uczucie podstawowej orientacji: jestem tu i teraz, w określonej przestrzeni i zapraszam świadomość do mojego ciała.

 

Spróbujesz (nagranie poniżej)? 6 minut. Krótka medytacja, która jest świetną praktyką na początek, środek albo koniec dnia..

 

 

 

Please reload

Tak, chcę otrzymywać darmowe materiały dotyczące mindfulness.

Kategorie

Please reload

Ostatnie wpisy

November 6, 2018

October 22, 2018

Please reload

© 2019 Pracownia Redukcji Stresu Marta Znaniecka