Szukaj

5 powodów, dla których warto, żeby Twoje dziecko rozwijało uważność


PYTANIE O SENS

O sens zastosowania i uczenia dzieci elementów zaczerpniętych z treningu mindfulness pytają pedagodzy, psychologowie, terapeuci, ale również rodzice. Ruch uczenia dzieci mindfulness w edukacji i poza nią zaczął się na dobre rozwijać w latach 2000. W tym roku w Anglii 370 szkół zostało objętych rządowym projektem wprowadzającym nowy przedmiot: mindfulness. Celem jest rozwijanie zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży. Dlaczego dzisiaj tego szczególnie potrzebują?

DZISIEJSZE WYZWANIA

Współczesny świat stawia przed dzisiejszymi dzieciakami wymagania, których w latach 80. i 90., kiedy ja byłam dzieckiem, a potem nastolatką po prostu nie było. Nie chodzi o romantyczną idealizację "tamtych lat". Jestem bowiem świadoma ich ograniczeń, choćby takich jak tradycyjna szkoła bez alternatyw, którą niespecjalnie dobrze wspominam, albo niższa świadomość wśród rodziców na temat rozwoju dziecka. I jednocześnie wiem, że życie dziecka było mniej skomplikowane, niż dzisiaj. Rytm wyznaczały szkoła, dom, podwórko i kontakt z naturą. Dzisiaj ta prostolinijność właściwie już nie istnieje. Nasze dzieci stoją przed wyzwaniami, przez które rozumiem m. in. kontakt z technologią i jej uzależnieniowy charakter, presja otoczenia na osiąganie i aktywność, która ma zapracować w przyszłości poprzez realizację życia pełnego sukcesów. Ilość bodźców, na które są narażone współczesne dziecko jest naprawdę duża. To rodzi stres, napięcie i lęk. Do tego należy dodać mniej czasu spędzanego w naturze, która ma właściwości kojące dla układu nerwowego, a więcej w obecności nowych technologii i w zamkniętych pomieszczeniach (życie towarzyskie przeniosło się z podwórka do galerii handlowych, budynków z zajęciami pozalekcyjnymi itp.). Nie bez znaczenia jest także jakość czasu spędzanego w rodzinie. Jeśli uda nam się usiąść razem przy stole, to często kompanem rodzica i złodziejem jego uwagi jest smartfon. A przecież dziecko uczy się regulowania swojego układu nerwowego czerpiąc przykład od swoich dorosłych opiekunów. Biorąc pod uwagę tempo życia i napięcie, które przeżywają dzisiejsi rodzice, jak również ich uzależnienie od świata technologii, to jakość czasu spędzanego w rodzinie może być bardzo różna.

W jaki sposób mindfulness odpowiada na wspomniane tu wyzwania i zagrożenia?

5 ARGUMENTÓW NA RZECZ WPROWADZANIA DZIECI W ŚWIAT UWAŻNOŚCI

1. ZDROWY NAWYK SŁUCHANIA CIAŁA

MINDFULNESS to nauka powrotu do świata zmysłów, a to kształtuje zdrowy nawyk słuchania ciała, które ma swoje potrzeby i bolączki. Czując swoje ciało np. wiem ile zjeść, żeby być najedzonym, a nie przejedzonym, wiem, czego potrzebuję, co lubię, co mi służy, rozpoznaję, kiedy jestem zmęczona, wiem, kiedy jestem poirytowany.. Uczę się, że moje ciało jest ważnym "instrumentem", który może informować mnie nie tylko o potrzebach fizjologicznych, ale również emocjonalnych.

2. ODPRĘŻENIE I REGENERACJA INNA NIŻ SEN

MINDFULNESS to nauka robienia sobie przerwy - pauzy na "trawienie" bodźców, a więc regulowanie układu nerwowego. Z neurologicznego punktu widzenia mózg potrzebuje czasu na przetrawienie bodźców i informacji. ADHD może być związane z nadmiarem bombardujących bodźców i niemożnością „przerobienia” ich. Znaczenie pauzowania w takim kontekście jest szczególnie ważne. W tym pędzie, któremu towarzyszy pęd mentalny, nie znajdujemy czasu na osadzenie się i ponowne złapanie kontaktu z tym, co tu i teraz. Potrzebujemy "mentalnych przystanków" po to, żeby dokonał się procesy integracji, ale też moment odprężenia i regeneracji.

3. NABIERANIE DYSTANSU DO TRUDNYCH MYŚLI I EMOCJI

MINDFULNESS to nauka bycia w kontakcie z rzeczywistością tu i teraz. Zamiast zamartwiać się, popadać w stan lęku, nadmiernie wstydzić się rozmyślając o tym, co się stało umiem wracać do wrażeń zmysłowych widząc świat, jaki jest, czując to co jest w polu uwagi w tym momencie. To wspaniała sposobność do nabieranie dystansu do myśli i emocji, które czasami mogą przesłonić świat dostępny tu i teraz.

4. KONCENTRACJA UWAGI

MINDFULNESS to nauka zarządzania swoją uwagą. Ćwicząc uważną obecność zapoznaję się z fenomenem uwagi, która ma to do siebie, że niemalże nieustająco błądzi. Od tego zaczyna się proces nauki skupienia i koncentracji: kiedy wiem, że mojej uwagi nie ma tu i teraz, mogę nią powrócić, z miejsca, do którego odeszła.

5. ZAPRZYJAŹNIANIE SIĘ ZE SOBĄ

MINDFULNESS to nauka zaprzyjaźniania się ze sobą. Akceptowanie siebie i życzliwe podejście do siebie nie są często spotykanymi jakościami, które kultywuje dzisiejsza kultura. Zwykle spotykany przekaz jest następujący: jesteś niewystarczający/a, zmień coś, bądź lepszą wersją siebie - mówi szkoła, rodzice, znaczący dorośli, rówieśnicy, media. Paradoks prawdziwej zmiany polega jednak na tym, że dopóki nie zaakceptuję siebie, nie jestem w stanie czegokolwiek zmienić. Dotyczy to zarówno dorosłych, jak i dzieci. Pielęgnowanie życzliwości dla siebie jest szczególnie istotne w kontekście stykania się z raniącymi ocenami płynącymi z zewnątrz. Kto jak nie TY możesz być dla siebie najlepszym przyjacielem?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Program dla dzieci i młodzieży "UWAŻNE DZIECIAKI" rusza 28 października w Gdańsku.

Sprawdź PROGRAM i TERMINY.

Zapisując dziecko do 10 października, otrzymasz

10% zniżki!!!


96 wyświetlenia

© 2019 Pracownia Redukcji Stresu Marta Znaniecka