DOROŚLI

Mindfulness Based Stress Reduction

czyli 8. tygodniowy Program Redukcji Stresu Oparty na Uważności

  • To program rozwojowy stworzony przez Jona Kabata-Zinna w 1979 roku w Stanach Zjednoczonych w celu pracy z pacjentami doświadczającymi chronicznego bólu. Tutaj możesz obejrzeć krótki film o historii MBSR.

  • Medytacja uważności została umieszczona w świeckim kontekście trenowania umysłu, która wspierać ma ludzi cierpiących w procesie zdrowienia.

  • Trwa 8 tygodni i składa się z 9 spotkań: 8 spotkań po 2,5 h, oraz jednego całodziennego warsztatu (7 h). 

  • Integralną częścią programu jest samodzielne wykonywanie codziennej praktyki pomiędzy spotkaniami.

  • Każdy certyfikowany/a nauczyciel/ka MBSR prowadzi swój kurs wg ujednoliconego programu oraz standardów obowiązujących na całym świecie.

DLA KOGO?

MBSR jest dla każdej osoby, która:

  • Doświadcza bólu psychicznego lub/i fizycznego.

  • Chce obniżyć poziom stresu przeżywanego w swoim życiu osobistym lub/i zawodowym.

  • Chce zwiększyć swoją skuteczność w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami życia codziennego.

  • Chce nawiązać bliższy kontakt z samą/samym sobą.

  • Chce poznać narzędzia do samodzielnego wykorzystania w kontekście długoterminowego radzenia sobie ze stresem i podnoszenia smoświadomości.

JAK?

Program MBSR uczy w jak sposób praktyka uważności może być wsparciem w rozpoznawaniu nawyków generujących stres oraz w wypracowaniu nowych sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach. W czasie kursu uczymy się kilku różnych form praktykowania uważności takich jak: uważne oddychanie, uważność w ruchu, medytacja siedząca, skanowanie ciała. Efektem programu ma być umiejętne przekładanie praktyki uważności na codzienne życie i włączanie jej do rutynowych zajęć, codziennych aktywności, życia zawodowego, pasji, życia osobistego, relacji. 

Tematyka spotkań

​1 tydzień: „Automatyczny pilot” a uważność.

​2 tydzień: W jaki sposób postrzegam siebie i świat? 

​3 tydzień: Wypracowanie życzliwego i troskliwego stosunku do własnego ciała.

​4 tydzień: Istota stresu. Stres a uważność.

​5 tydzień: Bycie z myślami.

​6 tydzień: Radzenie sobie z trudnymi emocjami. 

7 tydzień: Uważna komunikacja.

​8 tydzień: Moje krótkoterminowe i długoterminowe cele.

 

​Dzień Uważności: Całodzienny warsztat mający na celu utrwalenie i pogłębienie praktyki uważności.

Ten program może być dla Ciebie odpowiedni:

  • Jeśli masz w sobie gotowość do podjęcia codziennej praktyki uważności w wymiarze 40-60 minut każdego dnia przez czas trwania kursu.

  • Jeśli chcesz uczyć się w bezpiecznym i wspierającym otoczeniu grupy.

  • Jeśli masz psychiczną gotowość do spotykania się z myślami, emocjami i odczuciami, które mogą być trudne. 

  • Nawet jeśli nie masz żadnego wcześniejszego doświadczenia związanego z praktyką uważności.

Co jeszcze warto wiedzieć?

  • Spotkania odbywają się w grupie do 10 osób.

  • Osoba uczestnicząca w kursie otrzymuje instrukcje do ćwiczeń w formie nagrań MP3 oraz materiały pisemne (skrypt teorii i ćwiczeń).

  • Koszt uczestnictwa w zajęciach to 1100 PLN (w tym 36 godzin warsztatowych, materiały w postaci skryptu w wersji papierowej oraz nagrania ćwiczeń MP3). Istnieje możliwość rozłożenia opłaty na raty. Gdyby jednak cena okazała się jedyną przeszkodą na drodze do wzięcia udziału w kursie, jest możliwość ustalenia indywidualnych warunków uczestnictwa.

Sesje indywidualne

To indywidualnie prowadzone sesje z zakresu praktyki uważności. Jest to opcja dla osób, które nie mogą lub nie chcą uczestniczyć w spotkaniach grupowych.​

Istnieje możliwość odbywania sesji w gabinecie lub via Skype.

© 2019 Pracownia Redukcji Stresu Marta Znaniecka