Trening dla osób dorosłych

Mindfulness Based Stress Reduction

8. tygodniowy Program Redukcji Stresu Oparty na Uważności

  • To program rozwojowy stworzony przez Jona Kabata-Zinna w 1979 roku w Stanach Zjednoczonych w celu pracy z pacjentami doświadczającymi chronicznego bólu. Tutaj możesz obejrzeć krótki film o historii MBSR.

  • Medytacja mindfulness po raz pierwszy w tak kompleksowy sposób została umieszczona w świeckim kontekście poznawania i trenowania umysłu. 

  • Mindfulness wspiera ludzi w procesie wewnętrznego zdrowienia i pomaga zmniejszać psychiczne cierpienie. Uczy większej samoświadomości i w ten sposób prowadzi do zyskiwania wewnętrznej wolności.

  • Trwa 8 tygodni i składa się z 9 spotkań: 8 spotkań po 2,5 h, oraz jednego całodziennego warsztatu (7 h). 

  • Integralną częścią programu jest samodzielne wykonywanie codziennej praktyki pomiędzy spotkaniami wg przekazywanych instrukcji.

DLA KOGO?

MBSR jest dla każdej osoby, która:

  • Doświadcza bólu psychicznego lub/i fizycznego.

  • Chce obniżyć poziom stresu przeżywanego w swoim życiu osobistym lub/i zawodowym.

  • Chce zwiększyć swoją skuteczność w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami życia codziennego.

  • Chce nawiązać bliższy kontakt z samą/samym sobą.

  • Chce poznać narzędzia do samodzielnego wykorzystania w kontekście długoterminowego radzenia sobie ze stresem i podnoszenia smoświadomości.

JAK?

Program MBSR uczy w jak sposób praktyka uważności może być wsparciem w rozpoznawaniu nawyków generujących stres oraz w wypracowaniu nowych sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach. W czasie kursu uczymy się kilku różnych form praktykowania uważności takich jak: uważne oddychanie, uważność w ruchu, medytacja siedząca, skanowanie ciała. Pomiędzy spotkaniami eksperymentujemy z uważnością w codziennym życiu, zadając sobie ważne pytanie: w jaki sposób włączać więcej przytomności do rutynowych zajęć, codziennych aktywności, życia zawodowego, pasji, życia osobistego, relacji. 

Tematyka spotkań

​1 tydzień: „Automatyczny pilot” a uważność.

​2 tydzień: W jaki sposób postrzegam siebie i świat? 

​3 tydzień: Wypracowanie życzliwego i troskliwego stosunku do własnego ciała.

​4 tydzień: Istota stresu. Stres a uważność.

​5 tydzień: Bycie z myślami.

​6 tydzień: Radzenie sobie z trudnymi emocjami. 

7 tydzień: Uważna komunikacja.

​8 tydzień: Moje krótkoterminowe i długoterminowe cele.

 

​Dzień Uważności: Całodzienny warsztat mający na celu utrwalenie i pogłębienie praktyki uważności.

Ten program może być dla Ciebie odpowiedni:

  • Jeśli masz w sobie gotowość do podjęcia codziennej praktyki uważności w wymiarze 40-60 minut każdego dnia przez czas trwania kursu.

  • Jeśli chcesz uczyć się w bezpiecznym i wspierającym otoczeniu grupy.

  • Jeśli masz psychiczną gotowość do spotykania się z myślami, emocjami i odczuciami, które mogą być również nieprzyjemne. 

  • Nawet jeśli nie masz żadnego wcześniejszego doświadczenia związanego z praktyką uważności.

Przydatne informacje:

  • Prowadzony przeze mnie program MBSR jest klasycznym treningiem redukcji stresu opartym na uważności autorstwa Jona Kabata-Zinna.

  • Zaświadczenie ukończenia programu otrzymuje każdy pod warunkiem uczestnictwa w co najmniej siedmiu z ośmiu spotkań 2,5 h oraz w całym dniu uważności. 

© 2019 Pracownia Redukcji Stresu Marta Znaniecka